ایونت مارکتینگ

ایونت مارکتینگ یا بازاریابی رویدادی چیست و چگونه کار می‌کند؟

در این پست باهم بررسی می‌کنیم که بازاریابی رویدادی یا ایونت مارکتینگ چیست، چگونه کار می‌کند و تاثیر ایده‌ها و استراتژی‌های خاص اجرایی در این روش چقدر الهام بخش است.

ایونت مارکتینگ یا بازاریابی رویدادی نوعی از مارکتینگ است که در راستای ارتقای برند، معرفی محصول یا خدمات، ایجاد ارتباط موثر با مشتریان، و آموزش ‌های مرتبط با محصولات و خدمات به مشتریان انجام می‌شود.

در این مقاله به سوالات زیر پاسخ داده می‌شود:

  • ایونت‌ها چگونه می‌توانند در استراتژی مارکتینگ شما به ارتقای آگهی از برند و ایجاد ارتباط موثر با مشتریان کمک کنند؟
  • شرکت‌ها و سازمان‌ها در کمپین‌های بازاریابی خودشان چطور از روش ایونت مارکتینگ استفاده می‌کنند؟
  • انواع ایونت‌ها کدامند و شرکت یا کسب و کار ما چه نقش‌های متفاوتی را می‌تواند در این ایونت‌ها داشته باشد؟
  • برای اینکه بخوایم در این روش موفق عمل کنیم چطور باید برای یک ایونت آماده شویم؟
بازاریابی رویدادی یا ایونت مارکتینگ
ایونت مارکتینگ شامل انواع مختلفی از جمله رویدادهای آموزشی، کنفرانس‌های خبری، دورهمی‌ها و غیره می‌شود

ایونت مارکتینگ چیست؟

بازاریابی رویدادی (event marketing) یک استراتژیست که مارکترها برای پروموت کردن برند، محصول یا خدمات‌شان از آن به صورت رو در رو با مشتریان استفاده می‌کنند. در این استراتژی که به صورت Real-time و در لحظه اتفاق می‌افتد اینگیجمنت با مخاطب مهم است چه به صورت آنلاین برگزار شود چه به صورت حضوری و آفلاین. شرکت‌ها می‌توانند در ایونت‌ها به عنوان برگزارکننده (میزبان)، اسپانسر، و یا شرکت‌کننده حضور داشته باشند. مارکترها از این استراتژی در قالب برنامه‌های اینباند مارکتینگ و اوتباند مارکتینگ استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: کمپین‌های روابط عمومی (PR) چیست؟

قبل از شروع پاندمی کرونا در دنیا صنعت برگزاری ایونت به شدت در حال رشد بود که با شروع کرونا بیشتر به سمت برگزاری ایونت‌های آنلاین حرکت کرد. البته در حال حاضر با کنترل این ویروس در کشورهای مختلف ایونت‌های حضوری کم کم در حال افزایش هستند. اما چرا کل این صنعت در مجموع سرعت رشد بسیار بالایی دارد؟

چون ایونت مارکتینگ یکی از بهترین راه‌هاست برای:

  • ایجاد آگاهی از برند
  • افزایش ارتباط موثر با مشتریان
  • پیدا کردن سرنخ‌های جدید برای فروش (lead generation)
  • ساختن چشم اندازهای آینده و آموزش مشتریان
  • پیش فروش محصولات

چرا باید ایونت مارکتینگ را در برنامه جامع بازاریابی بگنجانیم؟

وجود یا برگزاری یک ایونت در برنامه مارکتینگ باعث می‌شود شما از چارچوب‌های شرکت خود خارج شوید و با مشتریان به صورت حضوری و رو در رو ملاقات و ارتباط برقرار کنید. با ترکیب ایونت مارکتینگ و کمپین‌های دیجیتال، رابطه‌ی عمیق‌تر و معنادارتری با خریداران برقرار می‌کنید.

چه اینکه این ایونت یک شام اختصاصی برای تشکر از مشتریان ویژه باشد، چه یک وبینار آموزشی، یا حتی اینکه شما اسپانسر یک نمایشگاه تجاری شده باشید، همه این‌ها شانس بالاتری به شما می‌دهد تا با مخاطبین و مشتریان ارتباط شخصی و از نزدیک برقرار کنید. داشتن تعامل مستقیم باعث ایجاد ارتباط عمیق و پرورش دادن سطح اعتماد متقابل می‌شود.

رویدادها، اگر درست اجرا شوند می توانند یکی از اثرگذارترین اقدامات مارکتینگی شما باشند.

شیرینی فروشی دانکین از فیس بوک برای یک ایونت لایو در روز ولنتاین استفاده کرد تا به مشتریانش نشان دهد یک محصول جدید چگونه آماده می‌شود و در آخر با پخت یک کیک عروسی غول‌پیکر این ایونت آنلاین را به پایان رساند.

در این ایونت آنلاین مجموعا ۴۳ هزار نفر شرکت کردند و نحوه پخت کیک را در دانکین دیدند و با این پروسه ارتباط برقرار کردند.

نگاهی به آمارهای زیر بیندازیم:

  • ۷۴.۵ درصد از ماکترهای B2B گفته‌اند که کنفرانس‌ها، و غرفه‌های نمایشگاهی برای جذب مشتریان استفاده می‌کنند. ۹.۱ درصد از آنها نیز گفته‌اند که این کانال اثرگذارترین کانال در میزان درآمد آنها بوده است.
  • ۴۴ درصد از مارکترها معادل ۳۰۰درصد ROI از کانال ایونت مارکتینگ تجربه کرده‌اند.
  • ۷۵ درصد از بازاریابان محتوای فکر می‌کنند ایونت‌هایی که با حضور افراد برگزار می‌شود بیشترین تاثیر را در بین تاکتیک‌های بازاریابی دارد.

چرا شرکت‌ها از بازاریابی رویدادی استفاده می‌کنند؟

برندینگ و آگاهی از برند

۷۴ درصد از شرکت‌کنندگان در ایونت‌ها گفته‌اند که نظر مثبت تری به برندی که در ایونتش شرکت کرده‌اند دارند.

یکی از بزرگترین دلایلی که یک برند در ایونت‌ها شرکت می‌کند یا ایونتی را برگزار می‌کند این است که نام برند و هویتش توسط مخاطبین شناخته می‌شود. به علاوه از آنجایی که شدیدا در حوزه فعالیت‌شان مقایسه می‌شوند می‌توانند برای خود وجه تمایز‌هایی نسبت به رقبا بسازند.

شما ممکن است انتخاب کنید که در یک ایونت خاص با موضوع مارکتینگ شرکت کنید یا با برگزارکننده همکاری کنید تا در آن اکوسیستم خاص نفوذ کرده و برند خود را به گروه دقیقی از مخاطبین هدف معرفی کنید.

نگاهی بیاندازیم به چند ایونت‌ متفاوت و اینکه چرا یک برند باید ایونتی را برای مشارکت یا برگزاری انتخاب کند:

  • ایونت Dreamforce: شما میخواهید در اکوسیستم salesforce نفوذ کنید و محصول مورد نظرتان را به افرادی که با salesforce در ارتباط هستند بفروشید.
  • ایونت The Super Bowl: شما میخواهید نام برندتان در مقابل یک جامعه گسترده از مخاطبین باشد و برندتان در کنار بزرگان صنعت تبلیغات قرار بگیرد.
  • ایونت Fashion Week: شما برندی در حوزه سبک زندگی هستید و می‌خواهید خودتان را در دسته‌ی لوکس‌ها جا بیندازید.

زمانی که می خواهید انتخاب کنید در چه ایونتی شرکت کنید یا حتی چه ایونتی را برگزار کنید، اولین موضوعی که باید فکر کنید این است که مشتری شما کیست و علاقه‌مند است در چه ایونت‌هایی شرکت کند؟ اینجا همان جایی است که باید منابع‌تان را متمرکز کنید.

باید تجریباتی به یاد ماندنی در ایونت‌ها برای شرکت‌کنندگان بسازید. چون زمانی که بخواهید خریدی انجام دهند شما بیشتر از سایرین در ذهن‌شان قرار دارید و در آینده احتمالا از شما خرید می‌کنند.

راه دیگری که کمپانی‌ها از طریق ایونت مارکتینگ به خلق آگاهی از برند می‌پردازند وصل شدن به خبرنگاران و دعوت از آنها برای حضور در ایونت است. اگر بتوانید به خوبی این کار را انجام دهید با خبرنگارانی که اثرگذاری اخبار و مقالاتشان در رسانه‌ها ثابت شده است ارتباط می‌گیرید و اینفلوئنسرهای حوزه فعالیت خود را برای حضور در ایونت مجاب می‌کنید. سپس این افراد شما را به عنوان لیدر بازار در رسانه‌ها معرفی می‌کنند و به مخاطبین می‌شناسانند. برای ارتباط گرفتن با خبرنگاران و بلاگرهای مهم می‌توانید از آژانس دیجیتال مارکتینگ کانگورو کمک بگیرید.

برقراری ارتباط موثر با مشتریان

ایونت‌های حضوری باعث می‌شوند شرکت شما به کانسپت یک موجود زنده که می‌توان با آن ارتباط برقرار کرد بسیار نزدیک‌تر شود و رابطه پویاتری با مشتریان می‌سازد. اگر مشتریان خود را غرق در تجربه‌هایی منحصر به فرد و خاطره انگیز کنید آنها با برند شما زلف گره خواهند زد (کمی اغراق کردیم ولی واقعا از نظر احساسی به برند شما وابستگی پیدا می‌کنند) و به احتمال فراوان تجربه‌ی حضورشان را با دوستان خود و شاید حتی با بیزنس‌های دیگر به اشتراک می‌گذارند.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع اینفلوئنسر مارکتینگ برای کسب و کارها

می دانیم بازاریابی دهان-به-دهان اثرگذارترین راه برای جذب مشتریان جدید است. ضمن اینکه یک مشتری خوشحال راحت‌تر در مورد محصول و خدمات شما با دیگران صحبت می‌کند.

خریداری که با برند درگیر شده و اینگیجمنت دارد ۹۰ درصد بیشتر از سایرین تکرار خرید خواهد داشت. ۶۰ درصد بیشتر هزینه برای خریدهایش از شما صرف می‌کند و در آینده به نسبت رقبا ۵ برابر بیشتر احتمال دارد که از برند شما خرید کند.

با برقراری یک تعامل معنادار بین برند و مشتریان شما احتمالا نرخ بالاتری از تکرار خرید توسط مشتریان خواهید داشت و در پروسه وفادارسازی مشتریان خود قرار می‌گیرید.

پیدا کردن سرنخ‌های جدید برای فروش (Lead Generation)

۷۹ درصد از بازاریابان آمریکایی سرنخ‌های فروش جدیدی از طریق ایونت مارکتینگ برای خود می‌سازند.

کنفرانس‌ها، سمینارها و ایونت‌ها یکی از قوی‌ترین راه‌ها برای برقراری ارتباط با مخاطبین هدف هستند. در ایونت‌ها شما درک درست و عمیقی از مسائل و مشکلات احتمالی افراد پیدا می‌کنید و می‌توانید مسیر تصمیم‌سازی آنها برای خرید یک محصول یا خدمت را برایشان تسهیل کنید. وقتی افراد در یک ایونت شرکت می‌کنند در واقع دارند علاقه‌شان را به یک محصول یا یک خدمت که شما آن را ارائه می‌دهید نشان ‌می‌دهند. طبیعتا در بسیاری از موارد نیز آمادگی کافی برای تصمیم به خرید آن محصول را دارند.

برای تسهیل روند خرید یا تصمیم به خرید، شما به یک پلن نیاز دارید که در لحظه بتوانید اطلاعات تماس سرنخ‌های جدی‌تر را برای پیگیری‌های بعد از ایونت ذخیره کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.