کمپین مای

نقد و بررسی کمپین: اینم تحلیل مایِ

به بهانه ی بالا رفتن بیلبوردهای برند مای که از محصولات شرکت آریان کیمیا تک از زیرمجموعه های گروه صنعتی گلرنگ با این طرحی که می بینید لازم دونستم چند نکته مثبت و منفی رو اشاره کنم.
اولا لازمه بدونید مای برای مسابقات جام ملت های اروپا 2021 کمپینی رو برنامه ریزی کرده که بواسطه پیش بینی مسابقات به مخاطبینش جوایزی بده و مشارکت اونها رو جلب کنه.

ویژوال بیلبورد مای
ویژوال بیلبورد مای

نکات کلی در مورد کمپین مای

نکته مثبتی در مورد ایده ی کمپین این هست که بر خلاف اکثر برندهای ایرانی که کمپین ها رو معمولا در دقیقه نود بالا میبرن و تازه دو روز مونده به شروع مسابقات تازه تصمیم میگیرن که مسابقه و پیش بینی بذارن، مای در زمانبندی درستی کمپین رو شروع کرده.
اما ایده ی کلی پیش بینی مسابقات ورزشی شاید تا حدی به دور از خلاقیت و نوآوری های مورد انتظار باشه.

در خصوص طراحی ویژوال

باید بگم رنگ شارپ و بولد بودن جایزه در طرح ویژوال باعث میشه بیلبورد توجه آدم ها رو جلب کنه و اصطلاحا grabbing خوبی داشته باشه. ضمن اینکه سادگی طرح، اون رو کاملا قابل فهم کرده و خیلی سریع در عرض چند ثانیه مخاطب میفهمه که جریان از چه قراره. که این نکته بی نهایت در طراحی بیلبوردهای شهری اهمیت داره و در اینجا به خوبی رعایت شده.
اما استفاده از توپی که توی جام جهانی 1948 استفاده میشد اصلا جلوه خوبی نداره. با یه سرچ میشد از طرح توپ رسمی مسابقات که آدیداس اون رو تولید می کنه استفاده کرد. یا مثلا پلاک خودرویی که به عنوان جایزه در نظر گرفته شده می تونست سفید و خالی نباشه. یا فونتی که مورد استفاده قرار گرفته با فونتی که روی سایت مای استفاده میشه یکسان نیست.

در مورد کپی رایتینگ

شاید جنجالی ترین بخش این کمپین و این بیلبورد همین بخش کپی رایتینگ باشه. جایی که استفاده از عبارت «اینم شانس مایِ» باعث شده افراد زیادی در مورد این موضوع صحبت کنن و اصطلاحا بین صاحب نظران و کارشناسان وایرال بشه.
صرف نظر از مثبت یا منفی بودن نظر هر کدوم از کارشناسان باید گفت همین که یک کمپین تا این حد سر زبون ها میوفته و در موردش صحبت میشه برای دیده شدن کمپین خوب هست و باعث خوشحالیه. ضمن اینکه باعث میشه برند بتونه فیدبک های بیشتری رو برای بهبود روند خودش در آینده از کارشناس ها و صاحب نظرها دریافت کنه.
نظر اشکان عشقی که مدیر برند مای مردانه در شرکت آریان کیمیا تک هست اینه که از اونجایی که عبارت «اینم شانس مایه» عبارتی هست که قبلا در پایتخت 6 و قبل تر از اون توسط احمد ذوقی در فضای اینستاگرام استفاده شده و به عنوان یه تیکه کلام شناخته شده در بین کاربرای توییتر و بقیه شبکه های اجتماعی معروف بوده و ترند هست بار منفی نداره و اتفاقا مردم باهاش خیلی خوب ارتباط برقرار کردن.

راهنمای جامع اینفلوئنسر مارکتینگ

اما منتقدین میگن این عبارت از قدیم الایام برای زمان هایی بکار میره که ما ایرانی ها میخوایم بگیم که بدشانس هستیم. به همین خاطر بار منفی داره. من توی این اختلاف نظر نمیخوام سلیقه ی شخصی خودم رو بیان کنم ولی باید بگم بهترین روش این هست که ما از طریق روش های استاندارد مارکت ریسرچ دیدگاه عمومی مردمی که مخاطب ما هستن رو تجزیه و تحلیل کنیم. کاری که توی مجموعه آریان کیمیا تک انجام شده و خروجی ریسرچی که از 200 نفر از مخاطبین به صورت رندوم به دست اومده ظاهرا مردم این احساس منفی رو نسبت به عبارت مورد نظر نداشتن.

اما پیشنهاد نویسنده

فکر می کنم این اقدام که به نوعی هم جسورانه بوده می تونه ادامه دار بشه و به نحوی روی ذهن مخاطبین مای ثبت بشه. عبارت «اینم شانس مایِ» در آینده و در کمپین های بعدی می تونه با عبارت هایی مثل «اینم کیفیت مایِ»، «اینم ضمانت مایِ»، «اینم از ویژگی های مایِ» و…ادامه پیدا کنه.

برای اطلاعات بیشتر در خصوص پروسه های بازاریابی دیجیتال و کمپین های دیجیتال می تونین با کارشناسان آژانس دیجیتال مارکتینگ کانگورو در ارتباط باشین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.