انواع تبلیغات موبایلی یا Mobile Ads

تبلیغات موبایلی از این جنبه اهمیت پیدا می کند که شما می دانید می خواهید روی پلتفرمهای موبایلی و معمولا با هدف معرفی یک اپلیکیشن موبایل تبلیغ کنید. وقتی شما یک اپلیکیشن اندرویدی یا یک اپلیکیشن روی سیستم عامل ios دارید برای جذب کاربر اقدامات مشخصی می کنید که در این پست به جزئیات این اقدامات می پردازیم.

تبلیغات روی اپلیکیشن‌ها

تبلیغات بنری

در اپلیکیشن های موبایل معمولا فضاهای مناسبی برای تبلیغات بنری تعبیه می‌شود. یکی از دلایل اصلی آن این است که مدل درآمدی بسیاری از اپلیکیشن های موبایل تبلیغات است. ضمنا بنرها در فضای موبایل بسیار بیشتر از فضای وبسایت ها دیده می‌شود و کلیک بسیار بالاتری می‌گیرد. هرچند که ممکن است درصدی از این کلیک ها به شکل سهوی باشد.

تبلیغات بنری در اپلیکیشن های موبایل

تبلیغات همسان

تبلیغات موبایلی همسان به حالتی می گویند که وقتی در یک اپلیکیشن موبایل مدل نمایش یک تبلیغ از ماهیت همسان یا native طبعیت کرده باشد. در این حالت نحوه نمایش شبیه به محتوای داخلی خود اپ است و به شکلی که بسیاری از کاربران در نگاه اول احساس نمی‌کنند که در حال دیدن تبلیغ هستند. برای اطلاعات بیشتر در مورد انواع تبلیغات همسان می تواند مقاله اختصاصی آن را بخوانید.

تبلیغات بینابینی یا interestitial

گاهی اوقات در یک اپلیکیشن موبایل وقتی از صفحه ای به صفحه‌ی دیگر می‌روید، قبل از باز شدن صفحه مقصد یک تبلیغ تمام صفحه ای نشان داده می‌شود که معمولا بعد از چند ثانیه به شما اجازه می‌دهد این تبلیغ را ببیندید و به ادامه مسیرتان در استفاده از اپ مورد نظر بپردازید. این نوع تبلیغ را بینابینی یا interestitial می‌گویند.

تبلیغات بینابینی یا interestitial

تبلیغات روی موبایل وب

موبایل وب به شرایطی می‌گویند که کاربر نهایی یک وبسایت را روی گوشی موبایل یا تبلت اش بازدید می‌کند. وقتی شما کمپینی را فعال می‌کنید می‌تواند بگویید تبلیغات تان در موبایل وب فعال باشد یعنی کاربرانی تبلیغ تان را ببینند که روی گوشی موبایل شان و روی کروم یا سافاری در حال بازدید وبسایت ها هستند.

تبلیغات پوش نوتیفیکیشن روی موبایل کاربر

هر اپلیکیشنی در سیستم عامل های اندروید و iOS تحت شرایطی اجازه ارسال نوتیفیکیشن روی گوشی کاربران را خواهد داشت. معمولا اپلیکیشن های خوب نسبت به این موضوع خیلی حساس هستند و می دانند ارسال بیش از حد نوتیفیکیشن به کاربران موجب نارضایتی می شود. این نوتیفیکیشن ها گاهی کاملا تبلیغاتی است و از کاربر دعوت می‌کند فلان اپلیکشن را نصب کند. بخصوص اگه اپلیکیشنی که این نوتیفیکشن را برای کاربرش ارسال می کند اپ معتبری از نظر کاربران باشد احتمال دانلود اپی که تبلیغ کرده بالاتر می‌رود.

تبلیغات پوش نوتیفیکیشن یا push notification برای نصب اپلیکیشن

مدل های قراردادی و مالی در تبلیغات موبایلی

در مدل های مالی و قراردادهایی که در روش تبلیغات موبایلی بسته می‌شود ما انواع متنوعی داریم که اصولا آگهی دهنده ها علاقه مند هستند بر اساس تعداد نصب یا حتی تعداد خرید هزینه پرداخت کنند. اما بیایید نگاهی به انواع مدل ها بیاندازیم.

مدل CPI یا هزینه به ازای هر نصب: مرسوم ترین روش

در این روش شما به ازای هر بار دانلود شدن اپلیکیشن تان هزینه ای به مجری تبلیغات پرداخت می کنید. اگر این عدد را مثلا ۴ هزار تومان در نظر بگیریم شما به طور مثال ۴ میلیون تومان پرداخت می کنید و باید انتظار داشته باشید ۱۰۰۰ بار اپلیکیشن‌تان نصب شود. بعد از پرداخت یا تایید فاکتور، آژانس تبلیغاتی انواع بنرها و تبلیغات همسان و نوتیفیکیشن های اپلیکیشن شما را نمایش می دهد. سپس آمار و نتایج کمپین در ابزارهای آنالیزی که معمولا دسترسی آنها بین شما و اکانت منیجرتان به اشتراک گذاشته شده بررسی می شود. تا زمانی که ۱۰۰۰ دانلود برای اپ شما تحویل داده شود.

نکته: تعداد نصب و تعداد دانلود می توانند متفاوت باشند. باید دقت کنید وقتی کاربری روی دکمه دانلود در یک اپ استور کلیک می کند یک دانلود محاسبه می شود. فارغ از اینکه دانلود کامل انجام شده باشد یا خیر، یا بعد از دانلود اپلیکیشن روی گوشی نصب شده باشد یا نشده باشد.

مدل CPC یا هزینه به ازای هر کلیک

در این روش نیز تبلیغ شما نمایش داده می‌شود و به ازای هر بار که کاربری روی تبلیغ شما کلیک می کند مبلغی از بودجه شما کسر می‌شود. طبیعتا اگر لندینگ شما صفحه‌ی اپلیکیشن تان در یک اپ استور باشد این مدل چندان منطقی نخواهد بود چون هیچ آماری از میزان بازدید صفحه اپلیکیشن تان در اپ استورها را نخواهید داشت یا اگر داشته باشید چندان تاثیری در میزان نصب اپ تان ندارد. این روش بیشتر برای مواردی کاربرد دارد که شما می خواهید کاربر را به لندینگ پیجی که در سایت خودتان طراحی کرده اید هدایت کنید و آنجا از طریق گوگل آنالیتیکس و هات‌جر رفتارش را تحلیل کنید.

مدل CPM یا هزینه به ازای هر ۱۰۰۰ بار نمایش تبلیغ: مناسب برای برند اورنس

اگر مدل‌های CPM و CPC را بدون تقلب و بدون آمار فیک در نظر بگیریم و اصطلاحا در مورد eCPC و eCPM صحبت کنیم این روش ها برای اهدافی مثل برند اورنس عالی هستند. چون شما می توانید با هدفمندی های مناسب پیام تبلیغاتی خود و نام و لوگوی برند خود را به مخاطب هدفتان نشان دهید و در ذهن‌شان تاثیر بگذارید. ضمنا eCPM و eCPM به کلمه‌ی Effective CPC و Effective CPM اشاره دارند.

مدل CPA یا هزینه به ازای انجام یک اکشن مورد نظر: بهشت آگهی دهنده‌ها

در مدل CPA توافقی بر روی یک اکشن مورد نظر بین آگهی دهنده و مجری تبلیغات انجام می‌شود. یعنی این اکشن می تواند ثبت نام کاربر، انجام اولین خرید توسط کاربر، انجام یک خرید توسط کاربر، شروع بازی توسط کاربر، رسیدن میزان بازی کاربر به تعداد دقایق مشخص و… باشد. در این حالت آگهی دهنده به ازای تعداد کاربران جدیدی که مثلا مجموعا ۶۰ دقیقه مفید بازی کرده اند مبلغی پرداخت می کند.

نکته: مرجع آنالیز این آمار معمولا ابزارهایی مثل Webengage ، Chabok ، Adtrace ، Metrics ، Adjust و… هستند که مورد توافق دو طرفند و دسترسی اطلاعات برای هر دو طرف آگهی دهنده و مجری تبلیغات فراهم شده است.

ما پیشنهاد می کنیم برای انجام تبلیغات موبایلی حتما قبل از انجام هر نوع هزینه ای با کارشناس خبره ای از یک آژانس دیجیتال مارکتینگ معتبر تماس بگیرید و حداقل تلفنی مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.