تبلیغات بنری

همه چیز در مورد تبلیغات بنری یا Display Advertising

یکی از اولین انواع تبلیغات در فضای دیجیتال یا در وب تبلیغات بنری بوده است. وقتی اولین بار در سال ۱۹۹۴ روی یکی از صفحات وب در اینترنت نوپای آن روزها یک تصویر قرار گرفت که لینک شده بود به یک صحفه دیگر در واقع اولین تبلیغ آنلاین بنری در جهان نمایش داده شد. از آن روز به بعد این مدل از تبلیغات با انواع شکل های مختلفی ادامه پیدا کرد.

انواع تبلیغات بنری از نظر سایز

تبلیغات بنری و البته انواع دیگر تبلیغات دیجیتال توسط اتحادیه جهانی تبلیغات IAB دسته بندی شده و استانداردهایی برای آن تعیین گردیده است. از آنجایی که در وب نوع طراحی رابط کاربری سایت ها در اختیار طراحان است و هیچ حد و مرزی برای خلاقیت شان وجود ندارد سایز نمایش بنرهای تبلیغاتی نیز می توانست در هر وبسایتی بر اساس نوع طراحی اش سایزهای مختلفی داشته باشد. اما بر اساس استانداردهای IAB لیستی از سایزهای استاندارد برای بنرهای تبلیغاتی معین شد تا آگهی دهندگان و نمایش دهندگان همگی بر روی این سایز بنرها توافق کنند و با این سایزها بنرهایشان را طراحی و منتشر کنند. این سایزها انواع مختلفی از اشکال شامل افقی، عمودی یا مربعی را دارند.

  • سایزهای افقی مرسوم: ۹۰*۷۲۸ پیکسل – ۶۰*۴۶۸ پیکسل
  • اندازه‌های عمودی مرسوم: ۶۰۰*۳۰۰ پیکسل – ۶۰۰*۱۲۰ پیکسل – ۲۴۰*۱۲۰ پیکسل
  • سایزهای مربعی: ۲۵۰*۳۰۰ پیکسل – ۱۲۵*۱۲۵ پیکسل

انواع تبلیغات بنری از نظر نوع فایل (نوع نمایش)

تبلیغ بنری شما می تواند از جنس یک تصویر ثابت که می تواند فایل jpg یا png ساده باشد یا می تواند یک بنر متحرک یا animated باشد که نوع فایل آن معمولا Gif است.

نکته مهم در انتخاب نوع فایل آن است که معمولا باید دقت شود حجم هر بنر تبلیغاتی بیشتر از ۵۰ کیلو بایت نشود. اصولا هرچقدر بتوانیم حجم تصویری که به عنوان بنر استفاده می کنیم پایین تر نگه داریم تبلیغات بنری دیجیتال بهینه تری خواهیم داشت.

نکات مهم در طراحی بنر تبلیغاتی

کال تو اکشن | Call to action یا فراخوانی به انجام یک عملکرد خاص

نکته ای که در طراحی همه بنرهای تبلیغاتی دیجیتال مهم است داشتن کال تو اکشن به عنوان عنصری از طرح است که کاربرا را دعوت کند عملی که مد نظر ماست انجام دهد. نمونه ای از کال تو اکشن را در زیر می بینید:

می توانید نمونه های بیشتری از بنرهای تبلیغاتی را در سایت moat.com ببینید و ایده بگیرید.در طراحی بنر بهتر است شما به صورت شفاف به مخاطب بگویید چه سرویس یا محصولی ارائه می دهید و انتظار دارید او چه کاری انجام دهد یا به عبارتی چه پیشنهادی برایش دارید.

انواع مدل های مالی در تبلیغات بنری (معامله بین آگهی دهنده و منتشرکننده)

روش های متعددی در مدل های قراردادی برای تبلیغات بنری وجود دارد. یعنی شما به عنوان یک آگهی دهنده وقتی میخواهید تبلیغات بنری انجام دهید می توانید با یکی از روش هایی که در اینجا میبینید با مجری تبلیغات معامله می کنید:

روش CPC

در این روش که مخفف کلمات Cost Per Click است همانطوری که از اسمش مشخص شده شما به ازای هر بار کلیک شدن روی تبلیغ هزینه پرداخت می کنید. یعنی معمولا توافق می کنید مبلغی مشخصی پرداخت کنید و حساب تان را شارژ نمایید و بعد با توجه به اینکه قیمت هر کلیک چقدر است بنر شما تا زمانی نمایش داده میشود که آن تعداد مشخص از کلیک ها روی بنر شما انجام شده باشد. فرض کنید قیمت هر کلیک ۵۰۰ تومان باشد. وقتی شما ۱ میلیون تومان بودجه تبلیغاتی میگذارید بنر(های) شما نمایش داده می شوند و زمانی که ۲۰۰۰ کلیک روی بنر شما انجام شود نمایش تبلیغ تان متوقف می شود.

روش CPM

مخفف کلمات Cost Per Mile است و به معنی هزینه به ازای هر ۱۰۰۰ بار نمایش. در این روش شما بودجه ای را مشخص می کنید و حساب تان را شارژ می کنید. هر ۱۰۰۰ بار نمایش بنرهای تبلیغاتی شما نیز هزینه ای مشخص خواهد داشت. به طور مثال اگر هر CPM معادل ۲۰۰۰ تومان در نظر گرفته شده باشد و شما حساب تان را ۱۰ میلیون تومان شارژ کرده باشید بنر شما ۵ میلیون بار نمایش داده خواهد شد.

نکته مهم: در هر دو روش CPC و CPM فاکتور زمان نقش ندارد و در پرداختی شما تاثیری نمی گذارد.

روش Fixed Price یا قیمت ثابت

در این روش شما به ازای یک مدت مشخص و نمایش بنرتان در جایگاه (های) از پیش تعیین شده عدد معینی را پرداخت می کنید. این روش از قدیمی ترین و مرسوم ترین روش های تبلیغات بنری است. به طور مثال شما بنر ۷۲۸ در ۹۰ پیکسلی در هدر سایت تابناک را برای مدت یک ماه به مبلغ ۲۵ میلیون تومان اجاره می کنید. در این روش نمایش دهنده یا مجری تبلیغات هیچ تعهدی نسبت به تعداد نمایش بنر شما در این مدت، و هیچ تعهدی نسبت به تعداد کلیک کاربران و نرخ تبدیل این تبلیغ ندارد.

لینک بنرهای تبلیغاتی

در مدل های مختلف تبلیغات بنری باید دقت کنید چگونه به بنرهایتان لینک داده می شود. اگر بنری در سایتی معتبر با DA بالا داشته باشید که مستقیما به شما لینک داده باشد از نظر سئو شما یک بک لینک خوب گرفته اید. اما معمولا در تبلیغات بنری لینک ها به صورت غیرمستقیم و با ریدایرکت شدن از یک لینک واسط به صفحه لندینگ شما هدایت می شود.

لندینگ پیج

لندینگ پیج یا صفحه فرود صفحه ای است که وقتی کاربر روی یک تبلیغ یا روی یک لینک کلیک می کند به آن صفحه فرود پیدا می کند یعنی آن صفحه برای کاربر باز می شود. صفحات لندینگی که برای اهداف تبلیغاتی یا بیزنسی طراحی می شوند باید فقط یک هدف معین را دنبال کنند.

هدفی مثل پر کردن یک فرم توسط کاربر در آن صفحه، یا کلیک کردن روی یک دکمه (کال تو اکشن) خاص مثل خرید محصول. معمولا لندینگ پیج ها شامل یک عنوان کوتاه بین ۴۰ تا ۱۰۰ کاراکتر، یک زیرعنوان بین ۳ تا ۱۰ کلمه، کال تو اکشن، یک بخش برای جلب اعتماد کاربران (مثل بخش در رسانه ها)، یک فرم دریافت و ذخیره اطلاعات کاربر و نیز راه های ارتباطی مثل شماره تماس و آدرس هستند.

تبلیغات بنری را از کجا شروع کنیم؟

شما بسته به اینکه می خواهید با چه هدفی تبلیغات بنری خود را شروع کنید راه های متفاوت و چک لیست معینی دارید. در نهایت شما باید این کارها را انجام دهید:

  • تعیین هدف تان از تبلیغ
  • انتخاب رسانه یعنی وبسایت، وبلاگ، اپ موبایل، شبکه تبلیغاتی یا آژانس تبلیغاتی مورد نظرتان
  • طراحی بنرها
  • طراحی لندینگ پیج
  • تعیین سناریوی کاربر یا فلوی مورد انتظار از کاربر برای تبدیل شدن به مشتری
  • بودجه بندی و زمانبندی
  • مطمئن شدن از فعال بودن ابزارهای آنالیز
  • فعال کردن کمپین تبلیغات بنری
  • آنالیز کردن آمار موفقیت و ضعف کمپین
  • بهینه سازی کمپین

برای انجام تمامی این مراحل پیشنهاد می‌شود که از متخصصین امر مشورت بگیرید. می توانید با یک آژانس دیجیتال مارکتینگ معتبر تماس بگیرید و از کمک آنها استفاده کنید.