کمپین‌های روابط عمومی

کمپین‌های روابط عمومی (PR) چیست؟

همه صاحبین کسب و کار باید متوجه باشند که کمپین‌های روابط عمومی یا Public Relation چیستند و چرا نباید آن‌ها را انکار کرد. در این مقاله می‌خوانید که کمپین‌های روابط عمومی چه مزیت‌ها و فواید غیر قابل باوری برای شما و بیزنس‌تان دارد. شما می‌توانید از روابط عمومی برای انتقال پیام به گروه بزرگتری از مخاطبین، افزایش آگاهی از برند و پروموت کردن ارزش‌های پیشنهادی برند استفاده کنید.

اگر تا الان هرگز وقت زیادی برای روابط عمومی برندتان نگذاشتید و تا قبل از این هیچ کمپین روابط عمومی دیجیتالی اجرا نکردید پس قطعا باید یک چیزهایی را تغییر بدهید! اگر به عنوان یک صاحب بیزنس میخواهید بدانید هدف یک کمپین روابط عمومی چیست به خواندن این مقاله ادامه بدهید. تیم ما در کانگورو راهنمای جامع و راحتی در مورد این موضوع برای شما آماده کرده است.

کمپین روابط عمومی چیست؟

به طور ساده کمپین روابط عمومی، یک سری از فعالیت‌های برنامه ریزی شده هستند که در راستای یک هدف معین و برای دستیابی به چشم انداز‌های بیزنس انجام می‌شوند. کمپین‌های روابط عمومی همیشه هدف‌ها و نقاط مطلوب مشخصی را در بازه زمانی معینی دنبال می‌کنند. برای درک دقیق‌تر باید گفت کمپین‌های PR همیشه objectiveهای شفافی دارند که معمولا در زمان مشخصی باید بدان‌ها دست یافته باشند. بسته به اینکه اهداف و ابجکتیوها برای کمپین روابط عمومی چه مواردی باشند فعالیت‌ها ممکن است متفاوت باشد. هیچ دو کمپینی در فضای روابط عمومی باهم یکسان نیستند.

اینکه کسب و کارها برای اجرای کمپین‌های روابط عمومی‌شان از متخصصین PR مشاوره بگیرند غیرعادی نیست و آژانس‌های روابط عمومی می‌توانند ایده‌های عملی و کارآمدی برای اجرا به کسب و کارها پیشنهاد بدهند. آنها به واسطه تجربه، خلاقیت و تشخیصی که دارند به کمپین شما کمک می‌کنند تا اثرگذاری لازم را داشته باشد و فرایند اجرای این نوع کمپین‌ به صورت یکپارچه‌ و دقیقی انجام شود. پس یک کمپین روابط عمومی را با انتشار رپورتاژ در وبسایت‌های خبری اشتباه نگیرید.

هدف یک کمپین روابط عمومی چیست؟

هدف یک کمپین PR برای کسب و کار همیشه یک هدف خاص و شفاف است و هر کمپین دلیل منحصر به فرد خود را دارد. چه اینکه هدف کمپین روابط عمومی شما افزایش آگاهی از برند باشد چه پروموت کردن هر چیزی؛ اساس این نوع کمپین‌ها قرارگیری در بهترین جایگاه ذهن مخاطبین است. پس در نظر داشته باشید یک کمپین PR خوب، کمپینی‌ست که برند شما را ارتقا می‌دهد و به دور از تبلیغات و سر و صداهای ATL و BTL شخصیت برند شما را در رسانه‌ها معتبر می‌کند.

کنفرانس خبری - نشست خبری
کنفرانس خبری مدیران برند

چرا کمپین‌های روابط عمومی مفید هستند؟

دلایل زیادی وجود دارد که چرا کمپین‌های روابط عمومی برای کسب و کار مفید هستند. وقتی کمپین PR موفق اجرا شود شما از دیدن نتایج کلی و تاثیری که در بیزنس‌ خود مشاهده می‌کنید سورپرایز خواهید شد. در زیر برخی از بزرگترین مزایای کمپین‌های روابط عمومی بدون در نظر گرفتن اهداف یا objectiveهای آن اشاره کردیم:

  • کمپین‌های PR می‌توانند کمک کنند شما هویت برندتان را بسازید یا اعتبار خود را افزایش دهید.
  • این کمپین‌ها می‌توانند میزان تمایل و علاقه به برند شما را افزایش دهند. ضمنا فرصت‌ها و موقعیت‌های جدیدی برای شما بوجود بیاورند.
  • کمپین‌های روابط عمومی کمک می‌کنند مشتریان وفادار برای برند خود بسازید.
  • این کمپین‌ها می‌توانند فروش و افزایش درآمد ایجاد کنند.
  • کمپین‌های PR پتانسیل عجیبی در جذب سرمایه‌گذار برای شما دارند.
  • کمپین‌های روابط عمومی می‌توانند به آموزش دادن عموم کمک کنند.

با در نظر گرفتن جمیع جوانب، طراحی و اجرای کمپین‌های روابط عمومی، چه اینکه از طریق مشورت و با اجرای یک آژانس با تجربه‌ی روابط عمومی باشد چه اینکه از طرف خود شما طراحی و اجرا شده باشد می تواند در بلند‌مدت بخشی ضروری از مسیر موفقیت بیزنس شما باشد. بهترین کمپین‌های روابط عمومی حتی ‌می‌توانند یک بیزنس را به رهبر بازار در صنعت خود تبدیل کنند. پس هرگز توانایی و قابلیت کمپین‌های PR را دست کم نگیرید.

چه زمانی باید از کمپین‌های روابط عمومی استفاده کرد؟

بیزنس‌ها به علل متعدد تمایل دارند در کنار و با کمک یک آژانس کمپین‌های روابط عمومی خود را طراحی و اجرا کنند. باید بدانید هر کمپین باید یک objective خاص و شفاف داشته باشد. چه اینکه بخواهید آگاهی از برندتان را افزایش دهید چه اینکه بخواهید یک محصول یا خدمت جدید را معرفی کنید یا آخرین اخبار شرکت خود را رسانه‌ای کنید کمپین‌های روابط عمومی برای این کارها تست شده‌اند و می‌دانیم که کار می‌کنند.

کار کردن با یک آژانس روابط عمومی

حالا که کمی بیشتر در مورد کمپین‌های PR اطلاعات دارید و می‌دانید که این نوع کمپین‌ها چه اهدافی را دنبال می‌کنند می‌توانید درک کنید که مزیت‌های ویژه‌ای برای انواع کسب و کارها دارند. اگر تا الان خودتان یک کمپین از این جنس را مدیریت نکردید بهتر است با یک آژانس متخصص در زمینه روابط عمومی کار کنید تا به خم و چم این نوع کمپین بیشتر آشنا شوید و از موفقیت کمپین مطمئن‌تر باشید.

یک نمونه کمپین روابط عمومی

برای مثال زدن در مورد کمپین‌های بازاریابی و روابط عمومی همیشه مثال‌های خارجی متعددی وجود دارد ولی ترجیح بر این است که مثال‌های ایرانی از شرکت‌های داخلی بزنیم تا موضوع ملموس‌تر جلوه کند. زمستان سال ۹۹ بود که برند شیرآلات بهداشتی شودر با مشاوره‌ی آژانس تبلیغات بادکوبه اقدام بر برگزاری یک کمپین روابط عمومی جامع کرد. این کمپین شامل موارد ذیل بود:

  • رونمایی از کتاب شودر، به عنوان اولین کتاب در صنعت شیرآلات بهداشتی، برای بررسی راهکارهای کاهش هدررفت آب.
  • برگزاری کنفرانس خبری مدیران برند شودر با حضور اصحاب رسانه.
  • پروژه آبرسانی به ۲۹ منطقه کم برخوردار از آب آشامیدنی به مناسبت ۲۹-امین سالگرد تاسیس برند شودر. (CSR)
  • مصاحبه رسانه‌های آنلاین و خبرنگار تخصصی با مدیرعامل شودر.
  • انتشار اخبار دستاوردها و مزیت‌های رقابتی شودر در مقایسه با سایر رقبا.
  • انتشار رپورتاژ آگهی‌های شودر مبنی بر کیفیت محصولات و برترهای شودر نسبت به رقبا در رسانه‌های آنلاین و چاپی.

هدف از این کمپین: افزایش آگاهی از برند شودر در بین گروه مخاطبین هدف، در کنار اطلاع رسانی در خصوص پروژه CSR برند.

اگر تمایل در مورد کانگورو و داستان شکل‌گیری و ادامه فعالیت‌های آن بیشتری بدانید پست مربوط به داستان کانگورو را بخوانید.

منبع مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.